راه شماره 58؛ ویژه جشنواره عمار منتشر شد

شماره ۵۸ نشریه راه به عنوان ویژه‌نامه‌ جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد.

این شماره از نشریه‌ راه  با عنوان "فیلم شناخت سه دوره جشنواره مردمی فیلم عمار" به معرفی و بررسی آثار ارائه شده در دوره‌های اول تا سوم جشنواره عمار می‌پردازد.

 در سرمقاله‌ شماره ۵۸ به قلم وحید جلیلی با عنوانِ «جمهوریت در برابر اشرافیت/ جشنواره عمار و لایروبی قنات سینمای ایران» می خوانیم:

"جشنواره عمار ذیل جنبش مردمی ۹ دی قابل فهم و تحلیل است؛ جنبش دفاع از جمهوریتی که اسلام در برابر منافع نامشروع اشراف و بیگانگان، نگهبان و پاسدارش است. جشنواره عمار یک نوع جمهوری‌خواهی در عرصه هنر، سینما و رسانه است. جنبش دفاع از حقوق عامه در برابر منافع خاصه است؛ جنبشی که حقوق مساوی برای شهری و روستایی، تهرانی و غیرتهرانی قائل است. متأسفانه سینمایی که سالی ۱۰۰ فیلم می‌سازد که هشتاد نود درصدش در شمال شهر تهران است، نام خودش را سینمای ایران می‌گذارد. سینمای شمال شهر تهران متأسفانه شناسنامه‌ای به نام سینمای ایران برای خود جعل کرده است!"

بخش ابتدایی این ویژه‌نامه‌ ۳۰۰ صفحه‌ای با عنوان «درباره جشنواره»، از خلال انتشار گفت‌وگوها و نوشته‌های هنرمندان و فعالان فرهنکی و دست‌اندرکاران جشنواره عمار، به بررسی انگیزه‌های راه‌اندازی جشنواره و آثار آن پرداخته است. آثار و گفت‌وگوهایی از وحید جلیلی، نادر طالب‌زاده، محمدرضا زائری، حسن رحیم‌پور ازغدی، علیرضا پناهیان، حسن عباسی، شهریان بحرانی، ابوالقاسم طالبی، جمال شورجه، ناصر هاشم‌زاده، رحیم مخدومی، رضا برجی، محمدحسین نیرومند، وحید یامین‌پور، محمد حسین بدری و … را در این بخش می‌خوانید.

در بخش‌ «جشنواره اول» به شروع این جشنواره جریان‌ساز و بررسی برخی از آثار مهم جشنواره اول پرداخته شده است.

در بخش‌های بعدی، آثار این سه دوره‌ جشنواره مردمی فیلم عمار معرفی و بررسی شده‌‌‌ اند: تاریخ انقلاب اسلامی، نقد درون‌گفتمانی، جنگ نرم، بیداری اسلامی، انیشمیشن، فیلم کوتاه.

«برگزیدگان» عنوان بخش بعدی این ویژه‌نامه است که به معرفی آثار برگزیده دو دوره اول جشنواره و انتشار گفت‌وگوهایی با آفرینندگان آثار برگزیده و نقد و بررسی‌هایی درباره این آثار اختصاص یافته است.

«گزارش تصویری» بخش بعدی این نشریه است؛ پس از آن بخش «جشنواره سوم» به معرفی آثار جشنواره امسال و سپس «اکران‌های مردمی» به گزارش‌ها و یادداشت‌هایی پیرامون بدعت‌شکنی این جشنواره در اکران‌های خودجوش مردمی در دانشگاه‌ها و هم‌چنین مساجد شهرهای کوچک و روستاها پرداخته است.

شماره ۵۸ نشریه راه را می توانید از محل دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد تهیه کنید.

«صدور انقلاب به زبان موسیقی» در راه ۵۷

پنجاه و هفتمین شماره ماهنامه «راه» با عنوان ویژه نامه «شعر و موسیقی ضد استکباری» منتتشر شد.

مطلع این شماره، برگزیده جملات امام خمینی (ره) درباره مبارزه با آمریکاست که با عنوان «هر چه فریاد دارید سر آمریکا بکشید» در کنار جملات مقام معظم رهبری در همین باره با عنوان «امروز دل ملتهاى اسلامى پر از نفرت از امریکا و مستکبران است» منتشر شده است. «آمریکاسـتیزی چرا؟» هم فرازی از گفتارهای پروفسور روژه گارودی –فیلسوف فقید مسلمان فرانسوی- در همین باره است.

«جشنِ خشم» معرفی جشنواره شعر و موسیقی ضد امریکایی طبس به قلم دبیر اجرایی جشنواره است.



تجدید بیعت با قول و غزل

نخستین پرونده این شماره با عنوان «تجدید بیعت با قول و غزل» به بررسی ضرورت رویکرد مجدد به موسیقی اصیل انقلابی و ضد استکباری می پردازد. «چند روایت متواتر درباره موسیقی» بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون همین مسئله است.

«حق بودن انقلاب در همین سرودها است» عنوان گفتگویی با گفتگو با نادر طالب زاده درباره فرهنگ اعتراض و بایدهای جنگ فرهنگی با امریکا است.

«شاید این بار؛ جشنواره موسیقی عمار!» یادادشتی از اسماعیل محمدی، «فرهنگ، موسیقی، سیاست: فلسفه موسیقی اعتراضی و نوع ضد امریکایی آن» مقاله ای از دکتر محمد صفری –مستندساز و پژوهشگر فرهنگی در مرکز فرهنگی میثاق- و همچنین یادداشتی با عنوان «صدور انقلاب به زبان موسیقی»، همه به همین موضوع اشاره دارند.

«از همه نهادها قطع امید کرده ایم» گزارش میزگرد جشنواره موسیقی شعر و موسیقی طبس با شرکت استادان هادی آرزم و محمد گلریز – خواننده اشعار مشهور انقلاب- است که داوری بخش موسیقی جشنواره را بر عهده داشته اند. همچنین «موسیقی اعتراضی یا ابتذال وارداتی؟»، مصاحبه با میلاد دخانچی، کارگردان مستند نیویورک زیرزمینی است که مستندش در جشنواره طبس هم اکران شد.

هادی آرزم، دبیر جشنواره شعر و موسیقی طبس هم در گفتگویی جداگانه و کوتاه با عنوان «شرایط این نسل، سخت تر است» به بررسی شرایط و مخاطرات نسل جوان موسیقی انقلاب پرداخته است.

پرونده صدای انقلاب

پرونده صدای انقلاب هم به بررسی موسیقی ضداستکباری انقلاب اسلامی پرداخته است. گفتگو با اسفندیار قره باغی خواننده سرود معروف «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» و معرفی سایت استاد در نوشتاری با عنوان وب‌سایت «صدای انقلاب» برای یک «چریک»! در همین رابطه اند.

در این پرونده گزارشی درباره رویکردها و سیاست های سایت جشنواره طبس می خوانید و همچنین گفتگویی با حامدزمانی؛ خواننده ترانه «قلاده های طلا» با تیتر: «هنر اصیل راهش را در دل آدم‌ها پیدا می‌کند».

سرودِ ستیز

پرونده سرودِ ستیز به بررسی شعر و ترانه های ضد استکباری شاعران انقلاب اسلامی پرداخته است. گزارشی تحت عنوان «بررسی اجمالی ترانه‌های ضد آمریکایی رسانه ملی» به قلم علیرضا بهمیاری، معرفی جلد پنجم کتاب «شعر مقاومت ملل» ترجمه ضیاء الدین ترابی با عنوان «چقدر خسته چقدر زخم» و گزیده اشعار ضد استکباری شاعران انقلاب اسلامی، در همین چارچوب اند.

همه ما نام شهید مهدی رجب بیگی را شنیده ایم و او را به عنوان یک روزنامه نگار جهادگر و دانشجوی پیرو خط امام می شناسیم، اما ویژه نامه جشنواره طبس در کنار زندگی نامه ای که با عنوان «سراینده سرود مرگ به کارتر» از این شهید منتشر کرده، شعر و سرودهای ضد امریکایی وی را هم بازنشر داده است.

در این پرونده شعر ضد آمریکایی از استاد شفیعی کدکنی با عنوان «نیویورک» خواهید خواند و شعری از شاعر فقید انقلاب؛ سلمان هراتی با عنوان «زمستان قرن بیستم». «تائیس ستیز» هم درباره استاد علی معلم دامغانی است که همه او را با ترانه سرود ضدامریکایی «طرحی از تائیس» می شناسند. «ننگ به نیرنگ» به زندگی و سرودهای ضدامریکایی حمید سبزواری به روایت کتاب «از سبزوار تا سرزمین رویا» پرداخته است و «غلیان غزل» به زندگی و اشعار ضدامریکایی علیرضا قزوه.

«این آمریکا چیست؟» چند شعر از علی محمد مودب- شاعر جوان انقلاب و داور بخش شعر و ترانه جشنواره طبس- است و برگزیده ترانه‌های ضد آمریکایی جشنواره طبس هم به معرفی این شاعران و ترانه سرایان جوان خواهد پرداخت. پایان بخش این پرونده هم متن ترانه های «تحریم» و «قلاده های طلا» است که هر دو با صدای حامد زمانی خوانده شده اند: «مگه این عشق هم تحریم می‌شه»

موسیقی ضدامریکایی مقاومت فلسطین

«هرگز به «هنر برای هنر» اعتقادی نداشته‌ام» عنوان گفت‌وگویی با فرانک آبینانتی آهنگساز آمریکایی است که ترانه «جنین» را برای مردم فلسطین ساخته است. همچنین با میکیس تئودوراکیس، آهنگساز یونانی فیلم مشهور «حکومت نظامی» که سرود ملی فلسطین را ساخته است، آشنا خواهید شد.
در ادامه منتخب اشعار ضد امریکایی شاعران عرب با ترجمه لیلا فتحی و ویراست مرتضی حیدری آل کثیر خواهید خواند و همچنین اشعاری از شاعران آمریکاستیز ترک.

موسیقی ضد امریکایی امریکای لاتین

موسیقی ضد امریکایی امریکای لاتین از غنی رترین و مشهورترین نحله های موسیقی ضداستکباری ملت های محروم جهان است که عموما با دو نام شناخته می شود: «پابلو نرودا»ی شاعر و «ویکتورخارا»ی آهنگساز و نوازنده گیتار. مقاله «شیلی، آهنگ نو و ویکتور خارا» به قلم گریگ لوکارد و همچنین مقاله مفصل «جنبش آوای نو: موج نوی موسیقی اعتراضی امریکای لاتین» از سید سلیم غفوری – مستندساز، مترجم و فعال فرهنگی- به تحلیل این موسیقی پرداخته اند. «سفر به سادگی» هم عنوان گفت و گویی با هوراشیو سالینا بنیانگذار گروه موسیقی شیلیایی اینتی ایلمانتی با ترجمه سوسن امیرخیزی است که سالها در کنار ویکتورخارا و گروهش در زمینه موسیقی آوای نو فعالیت می کرده است.

همچنین زندگی نامه سیاسی و موسیقایی ویکتور خارا با عنوان «نغمه‌های من نغمه‌های آزادی هستند» و نیز پابلو نرودا با عنوان «زبان سرخ مردم شیلی» در ادامه آمده است. گزیده ای از اشعار ضد امریکایی پابلو نرودا با تیتر «چاقوی قاتل واری که از نیویورک روانه شده است» و نیز اشعار دیگر شاعران معترض امریکای لاتین با عنوان «جنبش» پایان بخش این فصل خواهد بود.

موسیقی سیاسی سیاهان

«راه» سپس به درون جامعه امریکا رفته تا نحله های مختلف موسیقی اعتراضی خود امریکائیان را هم بازشناساند. «به مالکوم ایکس» گزیده اشعار مبارزات سیاهات امریکا برگرفته از کتاب «چقدر خسته چقدر زخم» است و در ادامه درباره موسیقی «رگا» خواهیم خواند، موسیقی اعتراضی سیاهان جامائیکا. «نگذارید شما را فریب بدهند!» عنوان مقاله ای از رضا نساجی است که به بررسی موسیقی رگا از منظر جامعه شناسی تاریخی پرداخته است. «کوتاه از زندگی باب مارلی» هم اشاره ای است به زندگی نامه سیاسی و هنری این هنرذمند معترض که نماد موسیقی اعتراضی رگا است.

بازخوانی موسیقی ضد جنگ امریکا

پرونده موسیقی ضد جنگ امریکا که بیشتر حول بررسی ترانه های ضد جنگ ویتنام گردآوری شده، دومین پرده از موسیقی اعتراضی مردم امریکاست. مقاله کوتاه «جنگ ویتنام و اینکه موسیقی زیرزمینی از کجا آمد؟» و همچنین «تجربه ویتنام تکرار می شود؛ موسیقی، پیشتاز اعتراض به جنگ» در همیبن رابطه اند.

در پایان هم گزیده اشعار ضد جنگ در امریکا را خواهید خواند که با عنوان «علیه جنگ ویتنام» منتشر شده است.

موسیقی جنبش وال استریت

آخرین پرونده شماره ۵۷ نشریه راه هم به مناسبت مبارزات عدالتخوانه اکثریت ۹۹ درصدی مردم امریکا، مجموعه ای از اشعار ضد سرمایه داری امریکا را با عنوان «وال استریت رسول ساز» برگزیده و در کنار اشعاری از شاعران ایران درباره جنبش وال استریت با عنوان «همصدایی با مردم معترض» منتشر کرده است.

۵۷ مین شماره ماهنامه راه ویژه نامه «شعر و موسیقی ضد استکباری » را می توانید از روزنامه فروشی ها تهیه کنید.

پنجاه و ششمین شماره مجله راه منتشر شد.

پنجاه و ششمین شماره نشریه راه منتشر شد.

در این شماره یادداشت هایی از  حجت الاسلام علیرضا پناهیان و دکتر محمد صادق کوشکی و گفتگویی با ابوالقاسم طالبی منتشر شده است.


در این شماره می خوانیم:

تولید فرهنگی یا تجارت فرنگی/تاملی در «غربزدگی حزب اللهی»! و تقابلش با تولید ملی

 فرهنگ کار نداریم و کار فرهنگی می خواهیم بکنیم. کار فرهنگی اگرچه فرهنگی است ولی کار است در هر صورت! و فصل مشترکی دارد با فعالیت کارگران معادن مس سرچشمه یا ذوب آهن اصفهان یا تراکتور سازی تبریز یا فولاد اهواز یا آلومینیوم سازی اراک یا نساجی مازندران یا

آسفالت های چالشی، ماهواره امید آفرین!(روایتی کوتاه از برنامه ثریا)/ رضا جوهرچی

یکی از قسمت هایی که روی آن حساب ویژه ای باز کرده بودیم همین قسمت بود؛ موضوع خرابی آسفالت در کشور و هزینه هایی که از این خرابی ها ناشی می شود. با مقایسه ای میان عمر آسفالت در کشور و میانگین عمر آسفالت در دنیا فهمیدیم که این خرابی ها سالی یکی، دو اختلاس ۳ هزار میلیاردی هزینه برای کشور دارد.

 قلاده های طلا و حلقه های وحدت آفرین/ دکتر محمد صادق کوشکی

فیلم قلاده های طلا یک فیلم ضد انگلیسی است. البته باید متاسف باشیم که علیرغم کارنامه سیاه انگلیس در طول دویست سال گذشته، سینمای ایران نتوانسته حضور جنایتکارانه انگلیس انگلیس در کشورمان را منعکس کند. قلاده های طلا بر خلاف نگرش هایی که در طول دو، سه سال اخیر نسبت به حوادث سال ۸۸ وجود داشته، سعی کرده به نوعی انگشت اتهام حوادث سال ۸۸ را به سمت بیگانه سوق بدهد.

 کار کردن برای جمهوری اسلامی توفیق می خواهد/ گفت و گو با ابوالقاسم طالبی

 مخملباف به من گفت، تو با این اندیشه ها یک روزی سید مهدی هاشمی فرهنگی ایران می شوی. من هم به او گفتم که شما شاید سید مهدی هاشمی می شوی. او تازه باغ بلور را منتشر کرده بود و دستفروش نیامده بود.

اوضاع کمی خوب است! (ملاحظاتی پیرامون معیارهای نقد و نقادی در حوزه فرهنگ و هنر)/ رضا زاده محمدی

 این رویکرد ها گاه با هم در تضادند و متولیان و فعالان فرهنگی می توانند ادعا کنند که از این نقد ها و خواسته های متعارض گیج و مستاصل و بلا تکلیف شده اند و یا در سایه آن فضای امنی دست و پا کنند و به راه دلخواه خود بروند. در این میان و در گذر زمان بعضی از منتقدان فرهنگی در مناصب بالای فرهنگی و کارنامه تصدی شان اگر نگوییم پست تر، در حد مدیران مورد انتقادشان بوده است.

زباله های عینی و ذهنی در سینمای ایران/ محمد رضا طاهری

کارگردان از جنگ موضوع کشتن و کشته شدن را انتزاع می کند، که از ویژگی های مهم فیلم ضد جنگ است، مسئله حتی این هم نیست که «اگر نکشی کشته می شوی»، بلکه اگر به حق نکشی به نا حق کشته می شوی. ملکه به لحاظ تکنیکی موفقیت هایی دارد، اما توفیقات آن در بهره مندی از گنجینه عظیم دفاع مقدس ناچیز است… جشنواره سی ام بار دیگر نشان داد که سینمای شبه روشنفکری ما عقیم و یتیم شده است و همچون اسب عصاری برگرد مضمون کلیشه ای و مکرر شک و خیانت شوهر به زن و زن به شوهر می گردد و... 

سلام خداواند: دانلود موسیقی تولید شده دفتر مطالعات ویژه نوروز

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، ویژه نوروز سال 1391 موسیقی خاص این ایام را با نام سلام خداوند تولید کرده است.

ترانه سرایی : مهدی سیار

خواننده: علی چراغی

آهنگساز و تنظیم : هادی آرزم

تهیه شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

پخش موسیقی:        


دریافت فایل:                                                            

مسابقه ثبت عکس و فيلم انتخابات

دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي برگزار مي‌کند:
مسابقه ثبت عکس و فيلم انتخابات (ويژه وبلاگ‌نويسان روستاها و شهرهاي کوچک)

علاقمندان به شرکت در اين مسابقه مي‌توانند عکس‌ها و فيلم‌هاي موبايلي تهيه شده از سوژه‌هاي جذاب مرتبط با فعاليت‌هاي تبليغاتي انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در روستا يا شهر خود را (اعم از نصب پلاکارد و چسباندن پوستر و سخنراني کانديداها و...) و همچنين عکس‌ها و  فيلم‌هاي موبايلي مربوط به حضور مردم در روز راي‌گيري پاي صندوق‌هاي راي را در وبلاگ‌شان قرار دهند.

ادامه نوشته

پنجاه و پنجمین شماره مجله راه ویژه مجلس و انتخابات منتشر شد .

در این شماره بیش از چهل مقاله، گفت و گو، یادداشت، گزارش و ... در زمینه مجلس شورای اسلامی منتشر شده تا معیارهای انتخاب اشخاص برای ورود به این نهاد قانونی شفاف تر شود .

شماره 55

سردبیر نشریه در بعد التحریر نوشته است:

چقدر میدانیم از عرض و طول ساختمانی که ارتفاعش را به اهرام فراعنه شبیه خواسته اند؟

مجلس چندتا در دارد و چند تا دررو؟

راجع به مجلس مگر حرف کم است؟ یا آگاهی زیاد است؟

 این تاریکخانه را چه کسی روشن خواهد کرد؟ که بدانیم آخر بادبزن است یا تخت خواب یا ستون یا ...

فیل مجلس را چه کسی خواهد دید؟

این ویژه نامه را فانوسی بگیرید به سمت آن فیل!

گفت و گو با یک خبرنگار پارلمانی با تیتر « پارلمان توریست ها »

اشاره دارد به پشت پرده های ناشنیده ای از مجلس و سلوک نمایندگان با دستگاههای دولتی و نیز رسانه ای

« قوانین رضاخانی »: به بعضی خلاء های عجیب و غریب در قانون گذاری ها می پردازد و مصادیق متعددی از کم کاری ها و غفلت های قوه مقننه را تذکر می دهد .

« جمهوریت دینی و فرصت انتخابات » مطلبی است از وحید جلیلی سردبیر نشریه پیرامون دلایل و پیامدهای بی اعتنایی به « جمهوریت » نظام در بحث های نظری راجع به حکومت دینی .

« غفلت وکلا از قوه قضا » به اختیارات مجلس در زمینه نظارت و هدایت قوه قضائیه می پردازد .

« گند زدایی از نمکستان » فراز و فرودهای ماجرای نظارت مجلس بر عملکرد نمایندگان را بررسی می کند . 

« بت عیار » مجموعه سخنرانی های انتخاباتی دکتر سوارالدین آستان پناه است که در نه دوره مجلس شورای اسلامی نامزد بوده و به همراه کاریکاتورهایی از مازیار بیژنی در بخش طنز این شماره منتشر شده است .

« فال ماهانه » ویژه نامزدهای انتخابات هم بخش دیگری از صفحات طنز این شماره را به خود اختصاص داده است.

گفت و گو هایی با سید عباس نبوی، بیژن نوباوه، عباس سلیمی نمین، و دکتر حسن سبحانی، مطالب دیگری است که در آنها کارنامه و باید ونبایدهای مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف مورد بررسی قرار گرفته است .

« آدم انتخاب کنید » تیتر صفحات ویژه مربوط به خاطرات و کارنامه ی شهید سید حسن مدرس در مجلس شورای ملی است .

معرفی شهید محمد کلاته ای نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی که « کارگر کوره » بوده است نیز در این شماره به چشم میخورد .

متن کامل سخنرانی آیت الله خامنه ای نماینده مردم تهران در دوره اول مجلس در جلسه ی بررسی کفایت سیاسی بنی صدر نیز در این شماره منتشر شده است .

«تب » لیغات نیز پرونده ای پیرامون نوع شعارها و تبلیغات انتخابات در ادوار گذشته ی مجلس است .

معرفی اعضای هیئت رئیسه ی مجلس در سی و دو سال گذشته

ونیز عناوین مهمترین طرح ها ولوایح بررسی شده در هشت دوره مجلس شورای اسلامی از دیگر مطالب ویژه نامه ی مجله ی راه است .

ابراهیم فیاض، محمد کاظم کاظمی، امید مهدی نژاد، علی محمد مودب، علی نادری، سید احسان خاندوزی و رضا زاده محمدی از دیگر افرادی هستند که مطالبشان در این شماره منتشر شده است ..

راه 54 منتشر شد: ویژه نامه وال استریت

شماره ۵4 ماهنامه فرهنگی- تحلیلی راه، ارگان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با عنوان «ویژه نامه جنبش فتح وال استریت» منتشر شد. این شماره، ویژه آبان ۱۳۹۰ است که در 112 صفحه بر روی پیشخوان ها قرار گرفته است.



 

در سرمقاله این شماره، گزیده ای از نامه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف را با عنوان «باید به حقیقت روی آورد» به همراه  بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در مورد جنبش فتح وال استریت با عنوان «این حرکت تا قلب اروپا خواهد رفت» را خواهید خواند.

در ابتدای بخش مقالات «جنبش فتح وال استریت چیست؟» گزارشی از ریشه های تاریخی جنبش فتح وال استریت، زمینه های اقتصادی شکل گیری جنبش، نحوه برخورد پلیس با معترضین، چیستی شعارهای مردم و کیستی فعالان جنبش فتح وال استریت آمده است. «اوکتاویا نصر» در مقاله ای با عنوان «انقلاب به آمریکا رسید» و نعمت الله سعیدی در مقاله دیگری با عنوان «بن بست دوم اومانیسم» ماهیت جنبش را از دو دیدگاه متفاوت، مورد بررسی قرار داده اند.

در ادامه «فیس بوک را اشغال کنید» گزارشی از فعالیت شبکه های اجتماعی جنبش وال استریت به قلم محمد ولوی آمده است. همچنین در مقالات «ملتهای عالم به پا خیزید!» به قلم احمد السیاعی، ترجمه نعیم شرافت، «اکثریت فراموش شده» به قلم رضا نساجی و «مشکل وال استریت بی عدالتی اقتصادی نیست!» به قلم سیداحسان خاندوزی به بررسی ابعاد مختلف جنبش فتح وال استریت پرداخته شده است.

«هم صدا با تظاهرکنندگان» متن نامه اساتید دانشگاه پنسیلوانیا است که با جنبش فتح وال استریت اعلام همبستگی کرده اند. حمیدرضا ناظمی در گزارش تاریخی «جایی که مخالفت بزرگترین خلاف است» نگاهی گذرا  به تاریخ مبارزه و سرکوب مردم در امریکا انداخته است.

در بخش اخبار این شماره، علاوه بر آخرین اخبار مربوط به گسترش جنبش فتح وال استریت در جهان و نحوه سرکوب و بازداشت گسترده معترضین، گزارش اعتراف گونه مجله تایم به همراه بیانیه سازمان خبرنگاران بدون مرز علیه آمریکا را می خوانیم.

پایان بخش اخبار، «از بهار عربی تا خزان غربی» روزشماری است که وقایع بیداری اسلامی در کشورهای عربی را به وقایع مربوط به جنبش فتح وال استریت پیوند زده است.

در بخش دیدگاه ها با نقطه نظرات محمدحسن قدیری ابیانه، فؤاد ایزدی، مایکل مور، میخائیل گورباچف، هوگو چاوز، نادر طالب زاده، عبدالکریم پاز، نوام چامسکی، فرانک شرلاک، دبراه مورگان، الیوت اسپیتزر، مسعود درخشان، حیدر رحیم پور ازغدی و دیوید ایگناتیوس در ارتباط با تحلیل شرایط جنبش فتح وال استریت از طریق یادداشت ها و گفتارهایی از ایشان آشنا می شویم.

در پرونده «سرپوش به جای پوشش» روایت آمریکایی جنبش وال استریت برای فارسی زبانان با بررسی نمونه مطالعاتی رادیو فردا مورد نقد قرار گرفته است. «مقایسه عملکرد رسانه های غربی در قبال فتنه 88 ایران و خیزشهای مردمی در غرب» نوشته جاوید رضایی و منتخبی از گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا در سال 2010 با عنوان «دیده بان نابینا» از جمله مقالات این بخش هستند.   

در بخش عکس مجموعه ای از شعارهای معترضین وال استریت با ترجمه در اختیار شما قرار گرفته است. بخش شعر این شماره با عنوان «سپاه قدس در نیویورک» با سه شعر از لوپ فیاسکو، ویلی نلسون و علیرضا قزوه با موضوع جنبش فتح وال استریت آماده شده است.

سید محمدحسین حسینی در گزارشی با عنوان «وال استریت، بحران مالی و داستان اقتصاد» به معرفی سه مستند پیرامون بحران اقتصادی پرداخته است. «آیا اقتصاد اسلامی راه حل جنبش وال استریت است؟» نیز عنوان گزارش بعدی این بخش است که به نقل از سایت "باراک اوباما" در این قسمت گنجانده شده است.

با مجموعه ای از کاریکاتورها با موضوع جنبش فتح وال استریت با ترجمه آنها تحت عنوان «همه اش همین بود، بچه؟!» در بخش کاریکاتور، به همراه منتخبی از طرحهای گرافیکی جنبش وال استریت با عنوان «به ما بپیوندید» در بخش گرافیک آشنا می شویم.

گستردگی اعتراضات در سراسر جهان به ویژه در اروپا و آمریکا در سه اینفوگرافی مجزا نشان داده شده و منتخبی از لیست شهرهایی که به جنبش فتح وال استریت پیوسته اند به همراه سایتهایی برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه اینفوگرافی ذکر شده اند..

در ابتدای بخش گزارش مردمی، نامه معترضین وال استریت به مدیر پارک زاکوتی با عنوان «لطفا به بهانه نظافت پارک، اقدام خشونت بار نکنید» را با هم می خوانیم. در این بخش تک نگاریها و گزارشهایی از نقطه نظرات فعالان جنبش فتح وال استریت بیان شده است. «از خشونت پلیس تا سخنرانی انقلابی مصری»، «انقلاب به سبک بیداری اسلامی»، «از درخت آزادی تا میدان آزادی» و «به کاخ سفید امیدی نیست» از جمله مقالات این بخش هستند. همچنین «عامل سپاه پاسداران شناسایی شد» عنوان مطلب طنزی است که ابوالفضل اقبالی به رشته تحریر درآورده است.

«غده سرطانی و جراحی پلاستیک» 4 نکته در مرور جنبش فتح وال استریت؛ عنوان صفحه بعد (میدان) التحریر این شماره است.

نشریه راه را می توانید علاوه بر دکه های مطبوعاتی از مراکز فرهنگی متعدد در دانشگاه ها و کتابفروشی ها تهیه کنید (این فهرست را ببینید). همچنین مي توانيد با شماره هاي 02188964941 و ۰۲۱88960477 یا 09356339825 تماس حاصل نمایید.

راه 53 منتشر شد

شماره ۵3 ماهنامه فرهنگی- تحلیلی راه، ارگان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. این شماره، ویژه مهر ۱۳۹۰ است که در 112 صفحه بر روی پیشخوان ها قرار گرفته است.

 


جريان "توليد محتواي انقلابي" در جنگ نرم چگونه شكل مي گيرد؟ سرمقاله شماره جدید راه با عنوان «رصد برای حرکت» در پاسخ به این پرسش نگاشته شده و ضمن تبیین مهم ترین اهداف و روش های جبهه مقابل، به ترسیم راهبردهای محتوایی مؤثر جبهه انقلاب برای پیروزی در جنگ نرم می پردازد.
در بخش اخبار این شماره هم، علاوه بر تولیدات داخلی فعالان فرهنگ و هنر انقلاب، با اخبار فعالیت ها، آثار و چهره های سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، نقاشی و ... در کشورهای مصر، لیبی، یمن، تونس و ... آشنا می شویم.
«هنر و فناوری، قله های فتح نشده انقلاب» مصاحبه تاریخی و منتشرنشده ای است از شهید حجه الاسلام شرعی که توسط گروه روایت فتح و در روزهای عملیات کربلای پنج تهیه شده و برای اولین بار در مجله راه منتشر می شود. در بخش رسانه، همچنین دو تحلیل درباره برنامه تلویزیونی راز به چشم می خورد: «بازیابی آرایش تهاجمی» که تأملی در سبک نادر طالب زاده و امتیازات تکنیکی او در برنامه سازی است، و «وصله ناجور» که نسبت راز با رسانه ملی را بررسی می کند. «تمرین ذهنی معکوس» (توصیه هایی به سریال سازان تلویزیون برای نزدیک شدن به سریال دینی) به قلم رضا زاده محمدی و «روی موج بیداری» (بررسی سریال های مناسبتی در کشورهای عربی) دو مطلب دیگر از بخش رسانه این شماره هستند که رویکرد صداوسیما در سریال های به اصطلاح دینی را به چالش می کشند. زاده محمدی در یادداشت دیگری نیز با نام «سومالی چیست؟!» از غربت این کشور در افکار عمومی و رسانه ها سخن گفته است.
«نقد نگفتن ها» به قلم دکتر محمدحسین باقری خوزانی درباره جامعه شناسی سیاست و رسانه در مستند «یزدان تفنگ ندارد»، «دشمن سازمان یافته و دوستان منفعل» در تحلیل نحوه حضور نیروهای ارزشی و ضدارزشی در فضای فیس بوک، و «در لفافه خبر» با بررسی دیپلماسی عمومی دولت های جهان در شبکه های تلویزیونی فارسی زبان شان، از دیگر عناوین بخش رسانه این شماره اند.
حجت الاسلام مهدی همازاده در این شماره نیز تاریخ اسلام را از منظری امروزی مرور کرده و موضوع «ریزش خواص» در تاریخ و نیز آیات قرآن را به بحث گذاشته است. «نگاهی به تاریخ شام و علل خصومت شامیان با امام علی ع»، «روایتی از شهید گنجی و فعالیتهای فرهنگی انقلاب در برازجان» و «ساخت فیلم با نوار دو و نیم دقیقه ای!» (بازخوانی فعالیت های هنری بعد از انقلاب در سبزوار) نیز از دیگر عناوین بخش تاریخ و تاریخ شفاهی این شماره مجله اند.
در صفحات «اصل هشتم» این شماره، با دو مقاله «مطالبه؛ چالشها و خطاها» و «مروری بر نکات فقهي مطالبه گري و عدالتخواهي» روبروییم و سرفصل «جهاد اقتصادی» این شماره علاوه بر دیدگاه های رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مردمی، مشتمل است بر «طرحی برای جهاد اقتصادی در جبهه فرهنگی انقلاب» به قلم روح الله ایزدخواه که به مقایسه جریانات عدالتخواه و جهادی کشور و چگونگی هم افزایی آنان پرداخته، و همچنین گزارشی از هم انديشي نخبگان و پيشکسوتان جهادگر در بشاگرد که دربرگیرنده تأملاتی در تفاوت های حرکت «جهاد»ی با حرکت «کمیته امداد»ی در مناطق محروم است.
علاوه بر نوشتار «از فردوسی و مختار تا هالیوود و بالیوود» (نگاهی به وضعیت فرهنگی افغانستان) و «گفتگو با محمد علي حسني، جانباز افغاني دفاع مقدس» که در ذیل عنوان جهان در مجله راه به چشم می خورد، پرونده مفصل و مستقلی درباره لبنان در راه 53 منتشر شده است که  برخی عناوین آن عبارتند از: جمهوری اسلامی ضاحيه (نیم نگاهی به زندگی در جنوب بیروت)، گزارشي از همراهي خوانندگان مشهور لبنان با مقاومت، قاچاقچی شهید... (بررسی نقش قاچاقچيان سوخت در جنگ ۳۳ روزه)، بررسی تاریخچه و فعالیت های اجتماعی حزب الله لبنان در گفت وگو با شیخ محمد یزبک (عضو شورای مرکزی حزب الله، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بعلبک)، گزارشی از عملیات تدفین امانی شهدا در بیمارستان شهر صور، روایتی از زندگی در غارهای بعلبک، وقتی آواره از آواره استقبال مي كند (همراهی فلسطینیان آواره در لبنان با جریان مقاومت) و ... .
«وصل خوبان» عنوان گزارشی از ازدواج شهید ملک شامران در مسجد الجواد تهران است که در بخش خانواده مجله راه امده است. همچنین در این بخش حجت الاسلام سیدعباس نبوی در گفتار «تبذیر یا مصرف برای مصرف» به سه پرسش اساسی درباره مصرف، پنج شاخه مصرف و نقش زن در این مقوله توجه کرده است.
سرفصل علوم انسانی این شماره، میزبان آراء خسرو باقري، مهدی گلشني و آیت الله جوادي آملي در باب «کیفیت حصول علم دینی» و نیز گزارشی از یک مناظره دانشجویی درباره «ماهيت و غايت انقلاب اسلامي» با نگاهی انتقادی به تئوری های انقلاب است.
«کسب مهارت برای اغتنام فرصت» گفتاری است که در بخش جبهه فرهنگی این شماره سعی دارد به شکلی کاربردی خواننده را با الزامات و ملاحظات تشکیلاتی و مهارتی در عرصه جهاد فرهنگی آشنا کند. «پروتکل های دانشوران شیطون!» (برش هایی از یک سند منتشر نشده دست اول) نیز از عناوین صفحات طنز این شماره مجله راه اند.

نشریه راه را می توانید علاوه بر دکه های مطبوعاتی از مراکز فرهنگی متعدد در دانشگاه ها و کتابفروشی ها تهیه کنید (این فهرست را ببینید). همچنین مي توانيد با شماره هاي 02188964941 و ۰۲۱88960477 یا 09356339825 تماس حاصل نمایید.

بیست و سومین سالگرد حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرانی

امام خوبیها

                                             امام

                                                   سرود هایی برای امام

۱-امام قبیله         ۲-خوش نداشتیم     ۳- چیزی یادم نمییاد    ۴-خمینی ای امام باز سازی شده

ادامه نوشته