ربی

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود

ربی

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود

ماموریت حلقه X

 

از اواسط دهه 70 شمسی حلقه Xکه از مناصب مختلف بدلیل عملکرد ضد مردمی خود رانده شده بودند با استفاده از امکانات داخلی و خارجی تلاش وسیعی را برای تضعیف بخش هایی ازنظام اسلامی آغاز کردند که متاسفانه بدلیل غفلت نهاد های امنیتی و نظارتی در برخورد با سر شاخه ها اعضای اصلی حلقه X ، هر بار این افراد با بهره گیری از فشارهای تحمیل شده بیرونی موفق شده اند پس از مدت کوتاهی با بازسازی شبکه مجددا فعالیت تخریبی خود را آغاز کنند.
سایت خبری – تحلیلی دیدار به این دلیل که حلقه X در روز های اخیر پروژه جدیدی برای تضعیف دولت اسلامی تدارک دیده است . تلاش می کند تا در این گزارش بخشی از ماهیت پنهان سر شاخه های این حلقه را معرفی می کند و در صورت نیاز زوایای جدیدی از عملیات پیچیده این گروه را آشکار خواهد ساخت.
1- دوران کمون :
پس از آن که روزنامه سلام با سیاست تفرقه افکنی توانست حلقه ای از افراد معاند با نظام اسلامی را دور خود جمع کند و به اصطلاح پیاده نظام رسانه ای این حلقه آموزش های لازم را در آنجا فرا گرفت ، به فرمان اعضای حلقه X ، جمعی از این افراد با کوچ به رسانه های دیگر لایه دیگری را برای فعالیت های رسانه ای خود بوجود آوردند.با پیروزی نیروهای چپ در انتخابات ریاست جمهوری 1376 که مرهون تلاش و پشتیبانی رسانه ای این حلقه بود اکثریت تربیت یافتگان جلسات هفتگی سازمان مجاهدین انقلاب که در دوران کمون زیر نظر بهزاد نبوی ، محسن آرمین ، خسرو تهرانی و... آموزش دیده بودند در رسانه های نوظهور نقش نویسندگان ثابت را بر عهده گرفتند . از جمله این افراد می توان به کسری نوری ، محمد قوچانی و... اشاره کرد.این افراد در دوره های بعدی به سردبیران مشهور روزنامه های زنجیره ای مبدل شدند.
اما حلقه X برای تولید رسانه های پر مخاطب با استفاده از بنیه مالی قوی و رانت های گرفته از سیستم دولتی روزنامه نگاران با تجربه را به استخدام درآورد تا از موفقیت خویش مطمئن شود. بکارگیری افرادی نظیر ح.ق در روزنامه جامعه ، م.ش در روزنامه خرداد ، ا.ر در روزنامه صبح امروز و... فرصتی بود تا نیروهای جوان این حلقه تجربه کار مطبوعاتی بیشتری پیدا کنند.
در این دوران با بسته شدن هر یک از این روزنامه ها شاخه های حلقه X با حفظ نیروهای خود به باز تولید رسانه ای دیگر اقدام می کرد که در نهایت منجر به تصویب قانون ممنوعیت فعالیت نیروهای مشابه در روزنامه های نو انتشار شد.همچنین با آشکار شدن نقش نیروهای ملی-مذهبی و به حاشیه رفتن آنان مرحله جدیدی از فعالیت این حلقه آغاز شد.
2- دوره فترت:
با بسته شدن روزنامه های تفرقه انداز موج گسترده ای از بیکاری و سرگردانی در میان لایه پایینی این حلقه بوجود آمد که در نتیجه منجر به جدایی نیروهای با تجربه مطبوعاتی و حذف سرشاخه های اجرایی این حلقه شد. در این دوران حلقه Xباز هم بیکار نشست و پروژه خطرناک دیگری را کلید زد. در این دوران با نزدیکی نیروهای دو طیف موسوم به کارگزاران و مشارکت حلقه X تلاش گسترده ای برای بازسازی نیروهای سرگردان آغاز شد.
3- دوره بازسازی :
با کاهش تمرکز نهادهای نظارتی و افزایش فشارهای خارجی بر نظام اسلامی و کوبیدن بر طبل استبداد ، متاسفانه فرصت مجددی در اختیار حلقه یاد شده قرار گرفت اما در این دوران مهمترین نقش بر عهده محمد عطریانفر گذاشته شد که هنوز توانسته بود پایگاه رسانه ای بسیار مناسب خود را حفظ کند . در این ایام وی با بهره گیری از حمایت مصطفی تاجزاده و عماد الدین باقی بخشی از نیروهای باقی مانده حلقه را در موسسه همشهری به سردبیری محمد قوچانی گرد هم آورد و به این ترتیب به تولید رسانه های مختلفی پرداخت. در این دوره بود که افرادی نظیر علی خدابخش ، احمد ستاری و... با استفاده از سرمایه های باد آورده هزینه های فعالیت رسانه ای حلقه X را تامین می کردند.عطریانفر با این شگرد موفق شد برخی از نیرو های مخالف کارگزاران را جذب و به این ترتیب نقش پدر خواندگی خود را بصورت بارزی به اجرا درآورد.
4-دوره نوزایی :
با حذف عطریانفر از روزنامه همشهری حلقه X به فکر تولید رسانه های جدیدی افتاد. در این دوران با حمایت اعضای ارشدیت حلقه شاگردان مکتب تفرقه افکنی حلقه به سمت سردبیری روزنامه های بزرگ منصوب و اندک اندک نیرو های باتجربه از صحنه مطبوعات کنار گذاشته شدند.بکارگماری جوانان بی تجربه در جایگاه دبیران و نویسندگان ثابت نشریات این امکان را به حلقه Xمی داد تا بسرعت تمایلات خود را جامه عمل پوشانده و عملیات تخریبی را اجرا کنند.تولید انبوه رسانه های همسو ولی به ظاهر غیر سیاسی نظیر روزنامه های شرق ، سرمایه ، دنیای اقتصاد ، اعتماد ،کارگزاران و... عاملی بود تا این حلقه را در موقعیت تخریبی رسانه ای قوی قرار داد.
4- تغییر محور :
همزمان با تولید رسانه های متفاوت ،حلقه X اقدام به گسترش سیطره خود در رسانه های دیگر نظیر خبرگزاری ها ( نظیر ایلنا ) ، وبلاگ ها و سایت های خبری کرد. همچنین جذب و ساماندهی رسانه های درجه دوم از جمله روزنامه های کم تیراژ ، هفته نامه ها بویژه در شهرستان ها ، ماهنامه ها از دیگر اقداماتی بود که در ماه های پایانی دولت هشتم و با استفاده از رانت های اعضای حلقه به اجرا در آمد تا در افق جدید سیاسی کشور که اعضای حلقه X پیش بینی آن را کرده بودند بکار گرفته شود.
5- مالکیت انبوه :
با شکست نیروهای اپوزیسیون فرهنگی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دکتر محمود احمدی نژاد از سوی مردم بار دیگر حلقه X برای سنگ اندازی در راه دولت منتخب خود را تجهیز کرد در این مرحله با استفاده از ضعف اقتصادی مطبوعات کوچک پروژه خرید نشریات و استفاده از آنان برای در امان ماندن اعضای اصلی حلقه در برابر اقدامات تنبیهی قانونی آغاز شد .خرید یا مشارکت 100 درصدی در اداره روزنامه هایی نظیر جمهوریت توسط ا.ن ، روزنامه اخبار توسط محمد عطریانفر ، روزنامه اعتماد توسط علی خدابخش از جمله مهمترین اقدامات انجام شده بشمار می آید.
6- اعزام به پشت جبهه :
در کنار این اقدامات حلقه X برای حفظ نیرو های شناسایی شده خود یا جلوگیری از ریزش نیرو اقدام به اعزام جمع کثیری از نیروهای رد آستانه بریدن به آن سوی مرز کرد. از جمله این افراد می توان به جمشید برزگر ، سینا مطلبی ، امید معماریان ، علی افشاری ، روزبه میر ابراهیمی ، ابراهیم نبوی ، مسعود بهنود و دهها نفر دیگر اشاره کرد که بر اساس آمار این تعداد به حدود 42 نفر بالغ می شوند.
7- جبهه سوم :
با گسیل گسترده نیروهای حلقه به کشور های خارجی اعضای حلقه X تصمیم به استفاده از این نیرو ها در رسانه های بیگانه گرفتند تا بتوانند فعالیت تخریبی و تفرقه افکنانه خود را گسترش دهند. به این ترتیب نیرو های اعزام شده در رسانه هایی نظیر رادیو فردا ( 9نفر ) ، رادیو بی بی سی ( 11 نفر ) ، رادیو زمانه ( 4 نفر ) و سایت های اینترنتی مانند روز آن لاین و... بکار گماشته شدند.
8- مافیای ثروت:
اما مهمترین قسمت ماجرا از فعالیت حلقه Xنقش صاحبان سرمایه در هدایت و پشتیبانی این شبکه است که متاسفانه تاکنون کمتری توجهی به آن نشده است. کارکرد افرادی نظیر علی خدا بخش که وظیفه اتصال دو سوی (چپ و راست ) کارگزاران را بر عهده دارد ، خدابخش از یک سو مباشر مالی عبدالله نوری است و از سوی دیگر رفیق گرمابه و گلستان عطریانفر.وی سرمایه گذاری لازم در انتشار نشریاتی مانند ضمایم همشهری ، روزنامه خرداد ، فتح ، شرق ، اعتماد و بزودی اخبار را بر عهده داشته است. در دولت قبلی او به عنوان مشاور وزیر جهاد کشاورزی از نفوذ خود برای فروش تجهیزات کشاورزی به این وزارت خانه سود سرشاری را بدست آورد. همچنین خدابخش رفاقت بسیار نزدیکی با شهردار اصفهان ، رییس سابق سازمان هواپیمایی کشوری داشت.
احمد ستاری نیز در سوی دیگر حلقه X همین نقش را بازی می کند. وی با سرمایه گذاری در انتشار روزنامه هایی نظیر صبح امروز ، بیان ، یاس نو و هفته نامه های مختلف نظیر تماشاگران و روزنامه بانی فیلم همزمان مسئولیت تامین امکانات چاپ نشریات حلقه را عهده دار است.
اگر چه اطرافیان در این میان وظیفه تنظیم روابط اعضای گوناگون حلقه با یکدیگر را بر عهده دارد و موثر ترین فرد در سیاست گذاری رسانه ای این گروه بشمار می آید. وی با تشکیل یک گروه کاری و حفظ آن ها در شرایط مختلف اکنون نقشی را بر عهده گرفته که قبل از آن شمس الواعظین از سوی حلقه کیان بر عهده داشت

اقتباس از سایت سردبیر

نظرات 1 + ارسال نظر
آرش چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:54 ب.ظ http://kasbedaramad22.blogsky.com/

سلام
مرسی از وبلاگ خوبت
اگر قابل دونستی سری هم به ما بزنید
برای تبادل لینک هم پیغام بگذارید
موفق باشید

ما بدین جا نه پی حشمت و جاه امده ایم
دوست بزگوار از مصاحبت مجازی با شما خرسندم
لیکن همان طور که مستحضراید هدف این حقیر از ایجاد چنین فضایی کسب معرفت و چشاندن این معرفت به دیگران است برای رسیدن به تکامل و خدا
امیدوارم که دوستی ما از این سنخ باشد
در نهایت برای شما ُخودم و همگان دعای خیر دارم
تا درودی دیگر بدرود
در ضمن مرسی (فرانسوی است ) و ما ایرانی پس پارسی را پاس بداریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد