ربی

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود

ربی

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود

همه مدیران باید مهندس باشند

مخاطبان طرح مهندسی فرهنگی، مدیران هستند

24 آذر 1386، ساعت 16:18

رییس حوزه‌هنری گفت: مفهوم «مهندسی فرهنگی» از سوی مدیران دچار سوءتعبیر شده است.
به گزارش ستاد خبر سوره مهر وبه نقل از واحد خبر حوزه هنری،‌ حسن بنیانیان، در گفت و گو با برنامه صبح تهران، با بیان این مطلب گفت: منظور مقام معظم رهبری از «مهندسی فرهنگی»، مدیریت فرهنگی نیست، چراکه مدیریت‌های فرهنگی درحال حاضر وجود دارند. منظور ایشان این است که میزان کارآیی مدیریت‌های ما در بخش فرهنگ پاسخگوی تحولات جدید نیست، با میزان تغییرات فرهنگی تناسب ندارد و باید با تحولی جدید بازسازی شود.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در مدیریت فرهنگی جامعه، تصریح کرد: باید طیف مدیران فرهنگی را، از کسانی که عنوان آنها «مدیر فرهنگی» است، فراتر در نظر بگیریم.
به گفته‌ رییس حوزه هنری، تمامی وزارتخانه‌های اقتصادی، سیاسی، درمانی و غیره، علاوه بر مختصاتی که برای آنها متصور شده، نقش فرهنگی تاثیرگذاری نیز دارند که اغلب مغفول مانده است.
این مدیر فرهنگی گفت:وقتی که وزیر مسکن و شهرسازی طرح تاسیس خانه‌های 36 متری را می‌دهد، باید به تبعات فرهنگی آن نیز توجه داشته باشد و تاثیر آن را روی زنان خانه دار و کودکان مطالعه کند.
بنیانیان با یادآوری گفته مقام رهبری که «هر طرحی یک پیوست فرهنگی می‌خواهد»، گفت: این یعنی اگر شما برای حل بحران مسکن، به تئوری خانه 36 متری رسیده‌اید ، باید به این نیز توجه داشته باشید که یک خانه 36 متری، زن خانه‌دار را افسرده می‌کند. البته راه حل آن این نیست که ویلا بسازیم،‌ بلکه باید به ازای این خانه 36 متری، در محیط بیرون از خانه فضایی ایجاد کنیم که کسری‌های داخل آپارتمان را برای زن خانه دار مرتفع کند.
وی با اشاره به این نکته که مخاطب طرح مهندسی فرهنگی، تمامی مدیران عرصه‌های مختلف هستند، پیشنهاد داد: نیرو‌های نظامی، انتظامی، قوای مجریه، قضائیه و هر نهاد دیگری، باید به داد و ستد خود با فرهنگ توجه داشته باشند و در این زمینه سرمایه گذاری و مدیریت کنند. در این صورت است که به طور طبیعی، برای هنرمندان تقاضا ایجاد می‌شود که با ابزار هنر به کمک آنها شتافته و داد وستد آن سازمان‌ها را با فرهنگ اصلاح کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای فرهنگی، حق وتو طرح‌های وزارتخانه‌های غیرفرهنگی را دارند یا خیر،‌ عنوان کرد: متاسفانه چنین حقی وجود ندارد و البته، از ابتدا نیز نباید با چنین رویکردی وارد شد. با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق مدیران، نیروهای متدین هستند، باید در جهت توسعه شناخت آنها تلاش کرد و این خود بهترین ضمانت اجرایی است.
بنیانیان در پایان، به لزوم مطالعه عواقب فرهنگی تصمیم‌گیری کلان کشوری اشاره کرد و گفت: نتایج فرهنگی تصمیم‌گیری‌های مدیران به سرعت ظاهر نمی‌شود، به همین دلیل، میراث برخی از مدیران برای مدیران بعدی، تنها فرهنگ‌های تخریب شده سازمانی است.

سوره مهر http://www.iricap.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد